Social Media

Twitter

logo facebook

YouTube

Nu op Twitter

Beeldenpark
Bestuur Beeldenpark vanmiddag (16-10) te gast bij - Bergarde Galleries - bergarde.com/nl/overons #heerjansdam

1 week geleden

Cultuurstorm
Mooie filmbeelden: senioren schilderen Gezicht @Dordrecht vanuit Zwijndrecht @beeldenpark @drechtsteden @zwijndrecht youtube.com/watch?v=61a4Ue…

Retweeted 2 weken geleden

Beeldenpark
"@Cultuurstorm: Leuk! Ook aandacht voor @Beeldenpark in filmpje over Zwijndrechtse samenleving via @gemzwijndrecht bit.ly/1sM0mLO""

3 weken geleden

 

Aanmelden Nieuwsbrief

Nieuwsbrief Vrienden Beeldenpark Drechtoevers
De tentoonstelling Papendrecht 2010 is gesponsort door: cultureleraadpap haan-stichting1

VormBouw

abn-amro1 ANWB-fonds

  Download de foto's van de opening van de tentoonstelling

 

1 - Leviathan, brons 1993beeld_38

Maria Glandorf
De grote bronzen sculpturen van Maria Glandorf (1952) dragen iets raadselachtigs in zich. Ze hebben geen voeten, geen aanduiding van het geslacht of zelfs helemaal geen kop, slechts een rudimentair gelaat. Toch stralen ze iets heel levendigs uit door de variatie in lichaamshouding die beweging suggereert. Opgebouwd in gips of klei op een armatuur, accentueert zij bovendien de diverse lichaamsdelen op een anatomische wijze door toepassing van stokken of pijpjes. In haar werk gaat ze uit van de mensvorm en een idee over het menselijk zijn. Het beeld Leviathan is geïnspireerd op het gelijknamige boek en de kunstenares heeft het hele proces van alleenheerser, gekozen door het volk en beschermer van de burgers tot totalitaire autoriteit, de berover van vrijheid en individualiteit, in de menselijke gestalte trachten vast te leggen.

www.mariaglandorf.dds.nl

 


 2 - Attitude, brons 2006

 

Marti de Greefbeeld (2)
Het werk van Marti de Greef (1951) is monumentaal figuratief te noemen. De balans, de suggestie van lichtheid en beweging, en het gebruik maken van zware massieve accenten zien wij terug in vele van zijn werken, waarbij hij lichaamsdelen hetzij zwaar aanzet of vergroot, hetzij afhakt of totaal weglaat. Hij giet al zijn beelden zelf en de laatste fase van het beeld geeft hij nooit uit handen omdat de huid, het oppervlak zo belangrijk is. Attitude is een sculptuur waarbij een horizontaal geplaatst half gedraaid lijf op één arm lijkt te zweven. Opvallend hierbij is hoe hij de anatomie van het menselijk lichaam interpreteert en bewust kiest voor een soort disproportie om dit vervolgens weer in een proportioneel kader te dwingen. Het creëren vindt hij het spannendst, de vormen zijn voor hem essentieel.


www.martidegreef.nl

 

3 - De eisprong 2002

Natasja Benninkbeeld_11
In klei kan ik mijn taal spreken Na haar afstuderen in 1999 begon Natasja Bennink (1975) haar carrière als kunstenares. De inspiratie voor de onderwerpen in haar werk putte zij vooral uit vrouwen en meisjes in de kracht van hun leven en liefde voor het leven en elkaar. De laatste jaren zijn haar beelden meer autobiografisch, vertaald naar het maatschappelijke, het hier en nu. Bennink boetseert in klei; een karakteristiek van haar beelden is de zeer plastische huid. De met gereedschap aangestreken, gekerfde of met de handen aangeduwde dikke lagen klei maken die vaart en voegen zo levendigheid aan de compositie toe. Gaten, ruwe overgangen en sleuven moeten de huid karakter geven. Die plastische huid is goed zichtbaar bij het beeld De Eisprong, de gehurkte enigszins voorovergebogen vrouwenfiguur met de handen gekruist voor de knieën en neerhangend hoofd. De eisprong is zo nadrukkelijk aanwezig in het vruchtbare leven van de vrouw en het beeld moest het naar binnen gekeerde aspect benadrukken, maar tegelijkertijd krachtig overkomen


www.natasjabennink.nl

 


4 - Les retrouvailles, brons 1998

beeld (9)Kees Verkade
Het volmaakte beeld zal ik nooit maken De eerste jaren na zijn afstuderen zag Kees Verkade (1941) als een tijd van vorming; hij ontwikkelde zijn eigen figuratieve stijl, daarbij voortdurende geïnspireerd door alledaagse dingen. De snelle indrukken van sport- of ‘straatbeelden’ uit die tijd kenmerken zich door een expressieve stijl met veel aandacht voor het lijnenspel in ingewikkelde composities. Later wordt zijn werk steeds speelser en meer ruimtelijk, de beelden krijgen een steeds duidelijker Verkade signatuur, het gaat niet om details, maar om het totaalbeeld. Gefascineerd door zijn vrouw, een balletdanseres, introduceert hij energieke en fysieke kracht in de sculpturen zoals bij Les retrouvailles (‘het weerzien’); twee torso’s van een naakte man en vrouw in een omhelzing. Opvallend is dat de nadruk hier meer ligt op de contouren en het volume, bovendien is de huid gladder en gesloten om zo de compositie ‘niet te verstoren maar te versterken.


www.keesverkade.com

 

 

5 - Mediomoment, carraramarmer 2009beeld (8)

Karianne Krabbendam
Een echte Krabbendam De steen naar je hand zetten om de sculptuur te maken. Karianne Krabbendam (1951) gaat confrontaties niet uit de weg in haar zoektocht naar het beeld, dat zij in het blok al heeft gezien en wil bevrijden uit die massa. Daarbij hoort het fysiek trotseren van de keiharde materie, je voegen naar de mogelijkheden, verrast worden of tegenslagen verwerken. De kunstenaar werkt alleen met de puntbeitel om de contouren te vinden, daarna maakt ze de huid glad met de platte beitel. Soms polijst ze de huid, maar vaak laat ze het juist ruw, iedere keer legt ze de accenten ergens anders. Krabbendams sculpturen zijn een vertaling van universele gevoelens, maar ook een reflectie van haar leven. Zo ook het beeld Mediomoment, een wit marmeren beeld van een ineengedoken figuur in kleermakerszit met de armen omhoog naast het hoofd. Het vertegenwoordigt voor haar een moment van inkeer, een soort zelfportret.

www.karianne-krabbendam.nl

 


6 - Lifting Face, brons 2000

beeld (6)

Pépé Grégoire  
Een artistieke groei doormaken Een groot voorstander van artistieke vrijheid. Pépé Grégoire (1950) ontwikkelde een eigen idioom waarin de mens en de materie centraal staan. Archeologie speelt ook een rol in zijn werken. Beelden ontstaan bij Grégoire naar aanleiding van ‘abstracte ruimtelijke gedachtegangen’. Hij is gefascineerd door het aangezicht, omdat je er het karakteristieke van een persoonlijkheid in kan zien. Zijn veelal liggende hoofden als Masker en Lifting Face worden door hem aangeduid als “landschappen”. De glooiing in het gezicht doet aan een landschap denken en Lifting Face is een directie vertaling van deze gedachte, want het rijst als het ware uit de aarde omhoog.

www.pepegregoire.nl

 

 

7 - Meningvormend figuur, brons 1990beeld_10

Bert Nijenhuis
Een soort ruimtelijk schaken De monumentale bronzen van Bert Nijenhuis (1960) zijn fors en indrukwekkend. Hij is geen man van details, maar iemand van het grote gebaar. De zwaar aangezette beelden zijn niet lomp of statisch, maar vol kracht, expressie en vitaliteit en bovendien dynamisch in hun lijnenspel en huid. De lineaire groeven in het oppervlak brengt hij met veel kracht aan, want het werk moet leven. De beeldhouwer koos zeer bewust voor figuratie omdat hij zichzelf ziet als onderdeel van het geheel; alleen via figuratie kan hij een brug slaan naar de expressie van zijn ideeën. Sommige van zijn beelden refereren sterk aan zijn persoonlijke belevingswereld. Zo is Meningvormend figuuur een soort zelfportret. Hij voelde zich verplicht een mening te geven, zijn maatschappelijke betrokkenheid als kunstenaar te tonen.

www.bertnijenhuis.nl

 

 

8 - Time is on my side, roze russisch graniet, 2010beeldenpark035

Joost Barbiers  
De doos van Pandora Groot formaat granieten sculpturen. Bruine of grijze keien naast zware rechthoekige objecten. Afwisselend harde en zachte vormen, dicht of open, ruw of gepolijst. Joost Barbiers (1949) is een hakker pur sang. De ‘taille directe’ is zijn werkwijze; hij hakt direct en tijdens het werken denkt hij na over het beeld. Time is on my Side vloeit voort uit de vormentaal van de serie Waterdragers en het beeld Zandloper; deze eerdere composities zag hij als uitgangspunt zo mooi gecoördineerd met de vrouwenborsten. In zijn gehele oeuvre loopt het figuratieve element door, ook in zijn abstracte werk  schreef:

Taille directe Een ruw blok steen staat daar
De hamer in je hand een vuistje
Het spitse staal noem het puntijzer maar
want je weet je weetje dacht je
Vast ter hand beuk je er in
want zo zit het in je hoofd
springt weg van het beeld dat blijft
Wee de dag dat je het niet zitten ziet
Een steen trap je niet licht in een hoek
Je teen wat beurs ontvalt een vloek:
stomme homp hardsteen verbeeldt zich graniet

www.joostbarbiers.nl

 


9 - Volupté, brons,2000

beeldenpark_008 Maïte Duval
Eindelijk geëmancipeerd Maite Duval (1944) is een emotioneel beeldhouwster. Haar sculpturen tonen liggende of staande vrouwfiguren met een sensuele, erotische signatuur; met het accent op puur naakt. De dynamiek en erotiek in de vrouw fascineert haar. De beeldhouwster is een ‘bouwer’ en boetseert haar beelden in klei. Voor de grote sculpturen werkt ze vanuit de met ijzeren staven gelaste armatuur, waarop in plakken gesneden klei wordt aangebracht; daarna slaat ze de klei op zijn plek met een stok. Ze kiest heel bewust voor een ruwe, nerveuze huid; de sensualiteit komt zo beter tot zijn recht. Duval zoekt raakvlakken tussen harmonie en emotie, haar beeld moet de illusie wekken dat het klopt, het mag geen pathetiek uitstralen, zoals Volupté, een puur erotisch beeld.

www.maiteduval.nl

 

 

10 - Lady bird II, brons ,2004

beeldenpark013

Willem Lenssinck
Ik leef in mijn droom Willem Lensinck (1947), een beeldhouwer met ludieke ideeën, begon zijn carrière als keramisch ontwerper. Daarna kreeg hij uiteenlopende opdrachten voor openbare gebouwen, maar zijn passie ligt bij beeldhouwen. Hij wilde als stylist, designer iets aan figuratieve kunst toevoegen en ontwikkelde een authentieke stijl. Zijn werk neigt soms naar absurdisme; in eerste oogopslag zijn zijn beelden niet wat je denkt te zien. De laatste twee decennia maakt hij voornamelijk mens- en diersculpturen. In Lady Bird II zie je een samensmelting van diverse elementen, waar het accent ligt op zowel het vrouwelijke (borsten, wapperende haren en jurk) als de techniek (vleugels die kunnen worden gedraaid). De humor is hierbij niet weg te denken, het is alsof deze zware vogel inderdaad tot een take-off in staan zou zijn.

www.lenssinck.nl

 

 


 11 - Schelpen, brons 2010

beeldenpark011

Maja van Hall
Het gevoel nog te moeten beginnen ”, woorden uit de mond van Maja van Hall (1937), een icoon uit de Nederlandse beeldhouwkunst. In haar vroege kleine werken ligt de nadruk op de ruimtelijke compositie en de inhoud, waarin zij de menselijke figuur uitbeeldt op een onconventionele en expressieve wijze. Vanaf 1974 komt er wending in haar werk. Schelp- en ingebonden vrouwenfiguren met veel aandacht voor de figuratie en het volume; het zijn naar binnengekeerde sculpturen. Schelpen is daarvan een voorbeeld: twee elkaar omarmende, tegenover elkaar geplaatste figuren met archaïsche gezichten en in een schelpvorm overgaande onderlijven in een harmonische compositie met een intieme en warme uitstraling.

www.majavanhall.nl

 

 

12 -  Light into the shadow, brons 1998beeldenpark015

Per Abramsen
De psychologie van het zien “Ik ben iemand die nog steeds nieuwe wegen zoekt.”, zegt Per Abramsen (1941). Hij wil iets cultureels toevoegen en absoluut niet in herhaling gaan, wil analyseren wat de kunst met de mens doet en andersom. Maakt, liggende beelden, bestaande uit golvende, aan elkaar verbonden in brons gegoten wasplaten; het associatieve zien is hierbij zijn uitgangspunt. Een onderzoekingstocht naar wat wij mensen in afbeeldingen zien; het zichtbaar maken van het onzichtbare. Licht en schaduw, ruimte om en in het beeld zijnde ingrediënten van de sculptuur Light into the shadow.  Het zijn in brons gegoten contouren van de schaduw van een met gekruiste armen boven het hoofd zittende vrouw; het niet zichtbare, het volume dat niet tastbaar is en toch aanwezig lijkt

www.perabramsen.com

 

 

13 -Gedachte, marmer 1999

beeld_016

Eppe de Haan
De handtekening van de Heer De werken die Eppe de Haan (1949) in marmer creëert kenmerkt zich door hun gladde vloeiende contouren. Sommige beelden lijken een illusie, een droom, door de prachtige lijnen en overgangen. De zo markante vrije en gedurfde beeldtaal in zijn tegenwoordige werk is volgens hem ‘een overblijfsel’ van zijn schildersverleden. Torso’s of fragmenten van gezichten, zoals bij de Gedachte, vormen een rode draad door zijn werk; een deel zegt hem veel meer dan het geheel. Zijn marmeren koppen tonen innerlijke verstilling, peinzende filosofen die zonder woorden zeggen wat ze denken. Figuratie is geen keuze, het menselijk lichaam in al zijn facetten zijn voor hem een voortdurende bron van mogelijkheden; het blijft hem boeien het menselijk landschap te pakken, of een deel daarvan en zo het geheel te suggereren. Het hakken, het handmatige, laagje voor laagje naar een vorm toewerken blijft een grote uitdaging

www.eppedehaan.com

 

 

Datum    Uren    Totaal    Constante                            
29-jan    7    119,00    17,00                            
5-feb    7    119,00                                
     0    0,00                                
     0    0,00                                
    0    0,00                                
Totaal        238,00        >>>>>>>>                238,00        
                            Te ontvangen    1021,09        
                            Ontvangen    1000,00        
                            open    21.09        
                                        
                                        
Datum    Uren    Totaal    Constante                            
         21,10    nog te goed                            
13-feb        58,30    materiaal    Ontvangen € 60,00        ik heb € 58,30 betaald        118,30 totaal bij hornbach        
13-feb    7    119,00    17,00                            
     0    0,00                                
     0    0,00                                
     0    0,00                                
    0    0,00                                
Totaal        198,40                                
                                         

ANBI

ANBI logo
Wij hebben de ANBI én Culturele ANBI status. Wilt u ons steunen met een eenmalige of periodieke gift?  Dan is dat fiscaal interessant voor u. Ons rekeningnummer:  NL60 RABO 0397 6475 65 t.n.v. Stichting Beeldenpark Drechtoevers. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl/anbi of www.anbi.nl

Beeldenpark Drechtoevers

is een initiatief van de

NEDERLANDSE KRING VAN BEELDHOUWERS

Aankoop geëxposeerde beelden

Heeft u interesse in de aankoop van een van de geëxposeerde beelden?
Neemt u dan contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Sponsoren


rivierendriesprong

segno
bennekum
drechtsteden
papendrecht1
Grand Café Willaerts BV
pzh logo
 DuPont logo
 Fokker logo
Oceanco logo final